ARCHÍV Zágráb is megérdemel egy esélyt

Gyerekkorom óta több alkalommal is jártunk Horvátországban. A tengerpart és a hegyek találkozása, a különleges növényzet, a kékeszöld tenger időről időre visszavonzottak, az azonban valamiért soha nem tűnt fontosnak, hogy a fővárost is megnézzük. Holott Zágráb is megérdemel egy esélyt. (Cikkünk a Nőileg magazin 2017. januári lapszámában jelent meg.)

Fotó: Dávid Panni

Ha abból indultam volna ki, amit az interneten találtam „zágrábi látnivalók” címszó alatt, valószínűleg továbbra is alacsonyan lenne a Megtekintendő városok listámon. Néhány templom és múzeum, egy kis óváros – semmi kihagyhatatlan vagy olyasmi, amit máshol ne kaphatnánk meg. Az első sétánk után szintén ez volt a reakcióm: már értem, miért nem akartunk eddig idejönni. De a harmadik nap végére úgy éreztem: lassan, de biztosan Zágráb belopta magát a szívembe.

Otthon idegenben

A vonatállomásról az első utunk a szállásra vezetett, hogy a csomagjainktól megszabaduljunk. A kettő között néhány percnyi séta volt a távolság, de amint megkaptuk a látnivalókkal megjelölt, turisták számára kialakított térképet, rájöttünk, hogy ez Zágrábban általános jelenség. A legtöbb látványosság vagy érdekesség sétatávolságon belül van. A második napon már magabiztosan jártunk az utcán, időről időre ugyanazokkal az emberekkel találkoztunk, és megvolt a kedvenc pékségünk is.

Zágráb lakossága körülbelül 800 000 fő, és az, hogy az európai fővárosok között kicsinek számít,

a turisztikai élményt is teljes mértékben meghatározza. Természetesen itt is megvan a sétálóutca a luxusüzletekkel, és rengeteg az ajándékbolt. Fel vannak készülve a látogatókra, de alapjában véve családias, barátságos, otthonos a légköre. Valahol a balkáni és a nyugati között ragadt.

Fotó: Dávid Panni

Számunkra meglepő módon rengetegen beszélnek angolul, nemcsak éttermekben és kocsmákban, de a legtöbb pékségben vagy az újságárusnál is. Szerencsét próbáltunk az ócskapiacon is, ahol már elő kellett vennem csekély orosztudásomat, hogy legalább az árakat illetően megértsük egymást az árusokkal. A piac hangulatában és kínálatában a marosvásárhelyi ócskára emlékeztetett, és megtaláltuk a miccs horvát (eredetileg szerb) változatát, a ćevapčićit is. Otthon éreztük magunkat.

Eltévedni nehéz

A város központjában található a Jellasics tér (Trg Jelačića). Első este innen indultunk el megkeresni az előre kinézett éttermet a régi Zágrábot idéző Tkalčićeva utcában. Ma már butikokkal, éttermekkel, teraszokkal van tele. Ugyancsak a tér közelében található a Mária mennybemenetele székesegyház, amely korábban Szent László néven volt ismert. A templom Zágráb legismertebb épülete, még ottjártunkkor, novemberben is sok volt a látogató, de nyáron valószínűleg ellepik a turisták az előtte levő teret.

Fotó: Dávid Panni

Szintén a Jellasics térről vezet a már említett vásárlóutca a Lotrščak toronyhoz, amelyhez lépcsőn vagy

a világ egyik legrövidebb siklóján (mindössze 66 méter) lehet feljutni.

Utóbbi köti össze az alsóvárost a felsővárossal. Mi kerülő úton, a központtól távolabb eső utcákon bolyongva, szinte véletlenül bukkantunk a felsővárosra, amely régi házaival, macskaköves utcáival így még kellemesebb meglepetés volt. Itt található a Szent Márk tér és a Szent Márk-templom, amely valamikor a 13. században épült, majd jelentősen átépítették, gótikus stílusúvá alakítva. Itt van ugyanakkor a Megszakadt kapcsolatok múzeuma (Museum of broken relationship) is.

Fotó: Dávid Panni

Már itthonról eldöntöttük, hogy egy múzeumot fogunk megnézni, és az ez lesz. A tárlat beteljesületlen szerelmek, hirtelen véget érő vagy még mindig fájó kapcsolatok emlékeinek tárháza – átvitt és szó szerinti érelemben is: egy-egy személyhez köthető tárgyak és hozzájuk kapcsolódó történeteket állítottak ki. Nevetős-sírós, különleges élmény.

Hosszú hétvége, nyugodt pillanatok

Zágráb nem az idilli horvát kisváros romantikus utcácskákkal és fotogén épületekkel, de nem is a nyüzsgő metropolisz rohanó emberekkel és pezsgő éjszakai élettel. Legalábbis novemberben nem. Novemberben megtelnek a kávézók és a művészmozi, amelyben külföldi filmeket vetítenek (például Cristi Puiu filmjét, a Sieranevadát). Az emberek ráérősen sétálnak az utcán, és forralt bort isznak a karácsonyi vásárban.

Fotó: Dávid Panni

Valószínűleg nyáron is megvan a vonzereje, de ha akkor inkább a tengert választanánk, hagyjuk a fővárost a hűvösebb évszakra. Zágráb nem a lélegzetelállító látványra vagy nagy kalandra vágyó turisták városa, de ha szívesen eltöltenénk egy hosszú hétvégét egy idegen fővárosban sétálgatva, kedves emberek társaságában, mindenképpen adjunk neki egy esélyt. Például novemberben.

korábban írtuk

Tornyok, terek, paloták: gyöngyszemek Belgiumból

Késő ősszel pár napot tölthettem Brüsszelben, és végre sikerült eljutni a németalföldi középkori városok egyik legszebbikébe, Gentbe is. Sör, csoki, gofri, gyönyörű terek és katedrálisok – címszavakban így szólna a rövid kiruccanás.