Gyerekbarát nyaralás – van ilyen? ARCHÍV

Soha nem felejtem el azt, amikor a másfél éves lányom végigsírta a repülőutat Kolozsvártól Ciprusig. És vissza. Nem is sírta, inkább üvöltötte, három teljes órán át. Nem segített sem a táblagépre előkészített rajzfilm, sem a légikisasszony által felkínált cukorka. Ronggyá tépett idegekkel szálltunk le a gépről, fogadkozva, hogy legközelebb akkor indulunk gyerekekkel bárhová, amikor majd érettségiznek. Egy évvel később már gond nélkül bírta a gyerek az ugyanolyan hosszú repülőutat. (Cikkünk a Nőileg magazin 2021. márciusi lapszámában jelent meg.)

Amikor először indultunk hosszabb nyaralásra kicsi gyermekeinkkel, azt hittük, a legészszerűbb az egyben legkényelmesebb megoldás: repülőút és all inclusive ellátás, hogy ne kelljen semmivel se bajlódni. Utólag kiderült:

az all inclusive teljesen fölöslegesen kidobott pénz a gyerekek szempontjából, mert legtöbbször alig esznek, akkor is csak pár dolgot.

A tenger viszont mindent vitt és visz mai napig. Így, az utóbbi időben átnyergeltünk az anyagilag sokkal hozzáférhetőbb megoldásra, ami a gyerekeknek is jobban tetszik: autó, hűtőtáska, rántott hús és irány a tenger!

Gyerekek szempontjából fölösleges az all inclusive

Az sem baj, ha két nap alatt érünk oda. All inclusive helyett pedig egyszerű, helyiektől bérelt szállás, udvarral és sütési-főzési lehetőséggel, ahol nyugodtan lehet randalírozni és nem zavarunk senkit. Remek helyet találtunk például a Duna-Delta és a Fekete-tenger találkozásánál, ahol egy parasztházat béreltünk, minden nap máshol fürödtünk, és a környéket is felfedeztük.

Aquapark: nincs gyerek, aki megunná

Amikor az utazási irodára hagyatkozva választottunk „gyerekbarát” szállodát Törökországban a tengerparton, akkor a valóban gyerekbarát gyerekmedencében töltöttük a nyaralást a két és fél éves gyerekekkel, kiderült ugyanis, hogy a tenger annyira gyorsan mélyül a szálloda közelében, hogy az nem felel meg kisgyereknek.

Nagy élmény az aquapark

S lévén, hogy nem autóval, hanem repülővel érkeztünk, a „máshol” fürdés nem volt kivitelezhető. Az autóbérlés jó megoldás ilyenkor, viszont az sehol sem olcsó. Utóbbinál maradva,

nagyon nagy élmény volt mindenkinek az első találkozás az aquaparkkal. Több ilyen is van már Romániában, mi az egyik legnagyobbat próbáltuk ki. Nincs gyerek, aki megunná.

A termálvizet viszont annál inkább. A felnőtteket ellazító jó meleg vizet nem minden gyerek kedveli. Ezt érdemes számításba venni akkor, ha mondjuk a családi kirándulást a hátfájásunk kikezelésére (is) használnánk.

Bababarát szálloda?

Ami a szállást illeti, hosszabb időre kicsi gyerekekkel mindenképp az udvarral rendelkező változat a legjobb. Egy-két éjszakára viszont nálunk a szálloda a kedvenc. A gyerekek egyszerűen imádják a szép fehérre vetett ágyat, amit össze lehet zilálni, a matracot, amin ugrálni lehet.

Udvarral rendelkező szálloda a legjobb

Külön kihívás babával utazni. Egy olyan facebook csoportban, amelyben a gyerekekkel és kisbabákkal való utazási lehetőségeket osztják meg egymással szülők, láttam már kérdést arra vonatkozóan, hogy létezik-e Romániában olyan szálloda, amely maximálisan kiszolgálja a pár hónapos kisbabával érkező vendég igényeit, tudniillik: babaágy, cumisüveg-melegítő, pelenkázó. A kommentekből kiderült, hogy – bár többen ismerik külföldről ezt a lehetőséget – úgy tűnik, ilyen specifikus hotel nincs még nálunk. Igény viszont lenne rá.

Legnagyobb kaland a felfedezés

Az elmúlt év semmiféle szempontból nem kedvezett az utazásnak, így kénytelenek voltunk felfedezni azokat a lehetőséget, amelyeket a szűkebb környezet nyújtott. Érdekes volt látnunk, hogy a négyéves gyerekek bármeddig elvannak a kisbuszban, csak menjünk. Elindulunk, és minden nap máshol szállunk meg.

A medencés szállás mentőöv akkor, ha más fürdési lehetőség nincs az út során.

Egy, az épület falán kapaszkodó denevér, amit ő fedez fel, hosszú időre feldobja a gyerek napját. A látogatás egy sokszáz éves templom tornyában a poros, csikorgó lépcsőkön felmászva nemkülönben. Egy vízesés, barlang látványa szintén óriási élmény, ahogyan az ókori római város maradványai is, amelyek labirintusszámba mennek a gyerek képzeletében.

Merjünk elindulni velük

Ha az idei évünk a tavalyihoz lesz hasonló, akkor is nekivágunk a szűkebb nagyvilágnak, mert szerintem nincs is olyan, hogy valami gyerekbarát vagy nem gyerekbarát.

A gyerekek nyitottabbak, mint gondolnánk

Mindenhol léteznek olyan helyek, amelyeket a gyerekek izgalmasabbnak találnak, és van, ahol unatkoznak, de valójában sokkal nyitottabbak és elfogadóbbak, mint gondolnánk. A lényeg, hogy merjünk velük elindulni, s bízzunk bennük. (A kivétel pedig mindig erősíti a szabályt. Gondolok itt a lányom első repülőútjára…)

Fotók: a szerző archívuma

Kiemelt képünk illusztráció: Shutterstock

korábban írtuk

Romos romantika ikerturbó üzemmódban

Piros-sárga-kékre festett, ottfelejtett játszótérelem terpeszkedik az egyébként is elhanyagolt udvaron, a klasszicista kastély udvarán. Gond nélkül bejutunk, az egykori kovácsoltvas kapunak hűlt helye. Már csak arra kell vigyáznunk, hogy a fejünkre ne essen valami vagy bele ne lépjünk valamibe. (Cikkünk a Nőileg magazin 2021. januári lapszámában jelent meg.)