ARCHÍV Kalandra fel – vízisportok a kellemestől az extrémig

Felkészülést igényel ez a fajta sportolás is. Ami biztos: kell hozzá fizikai erő, és csak úgy érdemes elkezdeni, ha ismerjük a veszélyeit, továbbá szükséges, hogy jól tudjunk úszni. Feltérképeztük környékünk vízi sportolási lehetőségeit, van kínálat, de még gyerekcipőben jár ez a terület. (Cikkünk a Nőileg magazin 2021. augusztusi lapszámában jelent meg.)

Fiatalkoromban Dunakeszin próbáltam ki a vízisíelést. Úgy voltam vele, ha tudok síelni, annyira nem lehet nehéz ez sem. Csalódnom kellett, bár igaz, adott egy jó adag adrenalint.

Hazánkban is bőséges a vízi sportok tárháza: van a közismertektől a különlegesekig számos fajtája. Tény, hogy legtöbben a nyaralás alkalmával próbálják ki az extrémebb változatot, és sajnos van rá példa, hogy komoly sérülés lesz belőle. Szóval, érdemes óvatosan belevágni. Nézzük, melyeknek hódolhatunk itthon:

Rafting

A legbiztonságosabbnak mondható vadvízi sport. Rafting csónaknak a nagyobb, 6–12 személyes gumicsónakot nevezik, bár a rafting szót már gyűjtőnévként is használják. Az ezekkel való túrázás egyik fő jellemzője, hogy a csónakban ülő személyektől összehangolt és egységes munkát igényel, ezért különösen alkalmas csapatépítő programok szervezésére, de ajánlják családi jellegű túráknak is (family rafting).

Azoknak is a rafting ajánlott, akik most szeretnék kipróbálni a vadvízen végezhető sportok egyikét. Ennek a legideálisabb időszak, amikor a hegyeken olvad a hó – április-május-június –, mert akkor a folyókban biztosan van elég víz. A Bodzán, Zsilen általában mindig lehet evezni, mert bőséges a vízhozama – tudtuk meg a marosvásárhelyi Outdoor Experience csapatának honlapjáról.

Egy ilyen vadvízi túra ára felkészítővel együtt 45–70 euró között mozog, függ attól, hogy melyik csapathoz megyünk, és milyen hosszú a túra.

Folyami kenuzás és kajak-kenu

A kajak-kenu túrák inkább a Maros és Olt folyókon lehetségesek a közelünkben, gyönyörű környezetben. A kajak egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy nem a víz tetején halad, hanem a hullámban. Ez a sport már komoly szakmai felkészülést igényel, senkinek sem javasolt, hogy útmutatások (és előzetes edzések) nélkül kezdje el.

Kite-szörfözés

Ezt a sportot a füvön és a vízen egyaránt lehet gyakorolni. A Fekete-tenger partján egy sárkányiskola is működik, ahol megismertetik e nyári sport titkait. Az igazi élvezethez erős szélre és nagy hullámokra van szükség, és csak úgy lehet kipróbálni, ha részt vettünk egy felkészítőn is előtte. Ez azért fontos, mert meg kell tanulnunk felemelni a „sárkányt” és irányítani a szörfdeszkát, másképp balesetveszélyes. A román tengerparton 10 órás felkészítő elvégzése után nemzetközileg elismert képesítést kaphatunk. Nem olcsó mulatság, egy kurzus ára 1500 lej körül mozog, de ha csak ismerkednénk a sporttal, 500 lej alatt is kaphatunk ízelítőt belőle.

Vízisí és wakeboarding

A vízisí talán a legismertebb vízi sport, így nem csoda, hogy hazánkban is a legrégebbi, amelyet űznek. Ha igazán élvezni akarjuk, Eforie Nord, Eforie Sud, Siutghiol-tó és Mamaia környékét válasszuk a kipróbálására, de gyakorolhatjuk Bukarest közelében vagy a Snagov tavon is. Tengeren vagy tavon, mindegy hol próbáljuk ki, az itthoni ára 100–150 lej körül mozog, amelyben benne van egy elméleti, egy szárazföldi és egy vízi felkészítő is, de aki igazán szeretné megtanulni, táborokban is részt vehet.

A nagyon extrémek

Flyboard: kettős élményt kínál – repülhetünk vele a víz fölött vagy úszhatunk a segítségével a vízben, mint a delfinek. A flyboard egy magasnyomású szerkezet segítségével emel fel, nehézsége abban rejlik, hogy meg kell tartanunk az egyensúlyunkat. A szakemberek azt mondják, könnyű elsajátítani a mikéntjét, és igazán izgalmas. Egy 10 perces élményért körülbelül 200 lejt kérnek el.

Jetovator: hasonló technikával működik, mint a flyboard, annyi különbséggel, hogy van kapaszkodója. Ezért azt is mondják, hogy olyan, mintha a levegőben lovagolnál. Az ára hasonló, mint a flyboardé.

Fotó: Shutterstock

korábban írtuk

Intim ügy, de torna

Nem vagyok egy betegeskedő típus, se nőgyógyászati problémáim, sem a vizelettartással, sem az elengedéssel nem voltak gondjaim soha. Épp ezért nem is éreztem korábban késztetést az intimtornára – még ha tudtam is róla, hogy egyéb áldásos hatásai is vannak… Na, de most kipróbáltam.