Hogy a vakáció valóban feltöltődés legyen

Az egész évben várt vakáció olyan feltöltődést és minőségi pihenést kellene jelentsen, amiből aztán újabb tartós időszakra táplálkozhatunk. Ez azonban nem mindig alakul a tervezettek szerint. Mindig közbejöhetnek olyan események, amelyekre nem készültünk fel, s amelyek kedvünket szeghetik vagy bosszúságok sorozatát hozhatják. A természeti katasztrófáktól a repülőgépek késésén- vagy törlésén át, a csomagelhagyásig bármi borίthatja a komfortzónánkat, és átszervezésre vagy újratervezésre kényszerίthet. Ez alkalommal a vakációt elrontó emberi tényezőket vesszük górcső alá.

Gyakori tapasztalat, hogy maguk az együtt utazó családtagok vagy társaságok keserítik meg egymás pihenésre szánt időszakát. Ezt bizonyítja az a tény is, hogy egy 2001 és 2015 között, a Washingtoni Egyetem kutatói által végzett felmérés szerint

a nyári és téli szabadságok idején tetőzik a beadott válókeresetek száma.

Ennek valószínűsített oka lehet, hogy a nem működő vagy problémás kapcsolatokból a szabadság idejének kapcsolatrendbetevő, megújító elvárással indulnak a felek, azonban az összezártság, s a köztük lévő különbözőségek ilyenkor még inkább felnagyítódnak, kihangsúlyozódnak, ami aztán a kapcsolat megszakítását vonhatja maga után.

Alaptermészetünk, temperamentumunk, a hétköznapi életben ellátott feladataink, hobbink, anyagi lehetőségeink, s még sok más is meghatározhatja azt, hogy kinek mit jelent a pihenés, s abban az egy-két nyári hétben, amit pihenőszabadságként megengedünk magunknak, hogyan, milyen körülmények között, s mennyire intenzíven éljük meg. Ezt azonban az együtt nyaraló felek között egyeztetni kell, mert ha túlságosan eltérőek az elképzelések, az egyiknek, vagy mindkettőnek (vagy egy egész csapatnak) konfliktusok sorozatát fogja jelenteni.

Konfliktusos pontok, amelyeket megelőzve szebbé tehető a pihenésre szánt idő:

- Elsősorban alaptermészetünk a meghatározó. Ha kényelmes-, s kényeztetést kedvelő nyaralóról beszélünk, annak elképzeléseiben a megfelelő időtartamú alvási órák, ehhez megfelelő körülmények kellenek, ahol nem szorító tényező az időfaktor s a programok zsúfolt egymásutánisága, míg egy hiperaktív, érdeklődő természetű felnőttet nem kényszeríthetünk drasztikusan egy-két hét semmittevésre egy ingerszegény környezetben. Ilyen esetben érdemes a szabadság előtt megbeszélni, hogy ki milyen kompromisszumkötésre képes, hogy mindenki számára kellemesen záruljon a vakációra szánt idő.

- Fontos előre tisztázni az anyagi hozzájárulásokat, kereteket. Érdemes számolni előre nem látott költségekkel is.

- Megbeszélni a mindenki számára elfogadható viselkedésformákat, például:

• alkoholfogyasztás mennyisége, s az abból fakadó viselkedés esetleges zavaró tényezői,
  • a vásárlás, üzlet- és bazárlátogatások gyakorisága, intenzitása,
  • önellátó nyaralás esetén az étkezések megszervezése,
  • lehetőleg ne egy személyre háruljon minden, hiszen annak az adott személynek is a pihenésre szánt idejéről beszélünk,
  • szórakozások, bulik, extrém sporttevékenységek esetén ne kényszerítsük rá a másik félre (felekre) a mi vágyainkat, elképzeléseinket, ha azt ő nem érzi sajátjának, vagy elzárkózik tőle,
  • mindenki saját (kulturális) igényeinek megfelelően vegyen részt ilyen jellegű programokon, aki egész nap csak a strandon vegetálna, ne kényszerítsük egész napos múzeumlátogatásra és fordítva.
  • gyerekekkel nyaralók legyenek figyelemmel a gyermektelenekre és fordítva. Más elképzelések és igények jellemzik őket.
  • ha két (vagy több) gyerekekkel nyaraló család merőben eltérő nevelési módszereket alkalmaz, komoly konfliktusforrásokkal számolhatnak, amely nem megfelelő kommunikáció esetén akár a barátság végét is eredményezheti.
  • együtt nyaraló több pár esetében tartsuk tiszteletben a párok összetartozását s a köztük lefektetett szabályokat, ne zsaroljuk, gúnyoljuk, hecceljük ezért őket, ne gerjesszünk élcelődésből köztük konfliktusokat.
  • akár családról-, akár nagyobb társaságról van szó, fontos, hogy mindenki igénye, elképzelése meghallgattasson, s a lehetőségekhez mérten megvalósuljon.

A felsorolt tényezők mind mérgezhetik az egyén pihenőszabadságának minőségét, hangulatát, jólétét. Ezért határozottan fontos, hogy olyan emberekkel, családtagokkal, barátokkal, ismerősökkel vagy idegenekkel töltsük a szabadságunkat, akikkel a nyaralás megkezdése előtt lefektetünk néhány alapszabályt, amely lehetővé teszi később a komolyabb konfliktusoktól mentes pihenésünket.

Családtagok és baráti társaságok esetében számoljuk a már számunkra ismert emberek alaptermészetével és berögzült szokásaikkal, s ha mindezen ismeretek dacára vállaljuk a közös időtöltést, akkor legyünk azokkal szemben toleránsak.

Mivel a pihenőszabadságunk elsősorban a saját feltöltődésünk kellene legyen, ezért

hasznos lehet, ha alkalomadtán nagyvonalúan képesek vagyunk humorral kezelni azokat a helyzeteket is, amelyeket a hétköznapokban esetleg ingerlékenyebben fogadnánk.

Ne mérgezett kapcsolatokkal, frusztráltan és fáradtan térjünk vissza a hétköznapokba, hanem kisimult, nyugodt lélekkel. S ha egy-két nevetőránccal több lesz, az még belefér…

Kiemelt kép illusztráció: Shutterstock

korábban írtuk

Túlélőkészlet szorongó nyaralóknak

Bizonyára sokak számára ismerős a jelenet, amikor végre elérkezik a várva várt nyaralás, de ahelyett, hogy az öröm és a felszabadulás pillanatait élnénk meg, tele vagyunk szorongással, feszültséggel: az indulás előtti éjszaka aludni sem tudunk, a közösen megélt boldog pillanatok helyett vitatkozunk a családdal, és duzzogva, idegesen kelünk útra. Bár a kikapcsolódás elengedhetetlen a pszichés jóllétünk megtartásában, kisebb-nagyobb mértékben szorongást is tapasztalhatunk a nyaralás kezdetén, de akár a tel