ARCHÍV Toszkána feltölt, pozitív életérzést ad, elvarázsol

Van már bakancslistád? Tudod, azon dolgok sora, amelyet az ember meg akar még tenni hátralevő élete során, mielőtt „feldobná a bakancsot”. Ha nincs, épp ideje elkezdeni írni egyet. Ha nem másért, hát azért, hogy felírhasd rá Toszkánát. (Cikkünk a Nőileg magazin 2015. júniusi lapszámában jelent meg.)

Fotó: Csatlos Károly

Szerencsés vagyok. Én már kipipálhatom Toszkánát a bakancslistámon. Egy éve látogattunk el párommal arra a helyre, amelynek minden zegzuga olyan, mintha egy festmény része lennél. Ragasztottak rá már számtalan, csepegősebbnél csepegősebb jelzőt: hogy csodás, meseszép, romantikus, lélegzetelállító és napsütötte Toszkána, de TÉNYLEG ilyen. Ez az a hely, amelyből sosem elég, amellyel nem tudsz betelni, ahol nem lehet rohanni, ahol felemelő érzés megállni az úton egy kanyarban, és csodálni a tájat, ahol,

ha belekortyolsz a helyiek által termelt szőlőből készült borba, a fellegekbe repít, és minden lépését imádod a kőházak közti sétának.

Amikor pedig megéheztél, ízletes paradicsomos vagy négysajtos tésztákat kóstolgathatsz a település lakóival egy kisvendéglőben, avagy ahogy ők nevezik, a tattoriában. Természetesen csakis 7 óra után, ugyanis a szieszta szent. Délután minden zárva, legyen az étterem Firenze központjában vagy a legeldugottabb vidéken egy kisbolt.

Fotó: Csatlos Károly

Öt napot töltöttünk Toszkánában. Olaszország egyik legcsodálatosabb régióját autóval, motorkerékpárral, vespával, és rövidtávon talán még biciklivel érdemes bejárni – tájékozódtam utazás előtt. Mivel rövid idő alatt sok mindent szerettünk volna látni, egy kisautót béreltünk, és bárhová mentünk, más-más útvonalat választottunk, így a vidék legcsodálatosabb részét vehettük szemügyre.

Toszkánában nem szabad sietni. Időt kell szakítani arra, hogy utazás közben kiszálljunk az autóból, beszippantsuk a nyár melegét az aranysárga búzatáblák vagy a frissen zöldülő szőlős ligetek mellett. Mintha megállna az idő egy pillanatra. Aztán ahogy haladunk tovább, a távolban egy újabb

kőházakkal borított domboldal tűnik fel, előtte olajfaligetek, az út szélén cédrusok, és minden pillanatban azt érezni, festették ezt a tájat.

Szálláshelyünk egy régi, olasz vidéki életet felidéző kőházban, úgynevezett farmházban volt. Innen indulva jártuk be Chianti vidékét, amely telis- tele van szőlőültetvényekkel, ahol a világ egyik legismertebb vörösborait kóstolhattuk meg. Észak felé haladva egészen Firenzéig értünk el, ahol a Dávid-szobor, a fényűző Mediciek palotája és képzőművészeti gyűjteménye, valamint az aranyművesek boltjával tarkított Ponte Vecchio varázsolt el bennünket.

Fotó: Csatlos Károly

Meglátogattuk Toszkána híres városait, köztük San Gimignanót is, melynek középkori városközpontja az UNESCO-örökséglistáján szerepel, valamint voltunk Sienában és Montepulcianóban is. A kissé fárasztó városnéző séták után, bár a tengerpartot kihagytuk, olyan helyet kerestünk fel Toszkána déli részén, ahol termálvizű kis patakban fürödhettünk.

Sokan nem tudják, hogy Olaszország gazdag termálforrásokban, rengeteg termálfürdője, wellness-központja van, mi azonban egy vadregényes helyet választottunk Chianciano de Terme településen. A székely, vérfagyasztóan hideg patakok után, szinte hihetetlen volt megmártózni a 23-25 fokos vízben. Ezt mindenképpen érdemes kipróbálni.

Toszkána feltölt, pozitív életérzést ad, elvarázsol. A te bakancslistádon is ott a helye!

korábban írtuk

Otthon Kalotaszeg ölelésében: hagyomány és minimalizmus Mákófalván

Már a faluban úgy igazítanak útba, hogy „Zsófiék otthona egy szokatlanul magas, csűrszerűen meredek tetejű ház, könnyen megtalálják”. A kékre festett, hagyományos lak nem tűnik ki a Kolozsvárhoz közeli falu képéből, bájosan rusztikus.